THINK SUMMER BOOTCAMP

Hur sätter man Helsingborg på startup-kartan?

think_utmaning

UTMANING

Think Accelerate är Helsingborg stads startupaccelerator. De kontaktade mplusm för att de ville öka antalet ansökningar till hösten 2015, men också för att de ville öka kännedomen om acceleratorn och dess erbjudande.

Kvalitativt var målet att få ansökningar från utländska startups.

En av utmaningarna som identifierades för Think Accelerate för deras breda målgrupp. Den innehåller startups från i princip överallt – från Helsingborg, Malmö och Ängelholm och ut i världen till platser som Silicon Valley och Tel Aviv.

Denna utmaning blir än större när Thinks hemort, Helsingborg, vid tidpunkten inte syntes på startupscenen eller techhimlen.

Ett konkret tecken på att kännedomen var låg och varumärket relativt svagt i startup-Sverige var när sajten Breakit i juni 2015 kartlade inkubatorer och acceleratorer i Sverige. Bland de nio som togs upp och intervjuades fanns Think till en början inte med. Däremot fanns alla deras främsta konkurrenter med, tillsammans med inkubatorer från Linköping och Jönköoing samt E-commerce Park of Sweden, som vid tillfället var en helt nystartad e-handelsinkubator i Helsingborg.

think_losning

LÖSNING

Vi insåg väldigt tidigt i projektet att delar av startupvärlden är ett starkt community. Det är dock väldigt få som sitter på platser som co-working spaces som SUP46, Mindpark och MINC. De flesta sitter snarare för sig själva, utan tillgång till rådgivning och andra personer i liknande situation.

Att kampanjen dessutom skulle lanseras mitt under högsommaren innebar att ännu färre hade tillgång till second opinions, trots att de hade ännu mer tid över att arbeta med sin startup.

mplusm tog därför fram världens första digitala pre accelerator, Think Summer Bootcamp. Det var en digital pre-accelerator som visade på kraften, möjligheterna, känslan och innehållet i Thinks riktiga acceleratorprogram.

Genom att registrera sig för Think Summer Bootcamp fick startupsen en förkortad version av Thinks riktiga acceleratorprogram. Grunden för Think Summer Bootcamp var en kampanjsida. Där kunde vem som helst registrera sig och komma med i pre-acceleratorn.

När man registrerat sig fick man tre mejl i veckan med uppgifter man skulle genomgå för att därigenom driva sitt bolag framåt.

Utöver uppgifterna fanns det möjlighet att genom Slack tala med internationella rådgivare och mentorer som annars endast är tillgängliga genom Thinks riktiga acceleratorprogram. Genom detta fick startups världen över den rådgivning de så väl behövde under sommaren – helt gratis och från Think.

Det startup som kommit längst och arbetat bäst under Thinks Summer Bootcamp vann en plats i det riktiga acceleratorprogrammet tillsammans med resor till och från Helsingborg och boende under de tre månaderna programmet därefter pågick.

För att nå ut med Thinks Summer Bootcamp tog mplusm fram en content plan (redaktionell plan) som berättade exakt vad och när Think skulle kommunicera i sociala medier och med vilken taktik.

Utöver det togs nyhetsvinklar fram som därefter bearbetas gentemot noga utvalda journalister och medier.

think_resultat

RESULTAT

Förutom uppmärksamhet i i förtjänade kanaler som Di Digital, 8till5.se, Helsingborgs Dagblad, The Nordic Web, Arctic Startup och Öresund Startups fick Thinks Summer Bootcamp startups att utvecklas mitt under de annars så stillsamma sommarmånaderna.

Vidare lyckades Think attrahera startups från länder som Tyskland, Indien, Kenya, USA, Norge med flera.

Ansökningarna till Thinks riktiga acceleratorprogram ökade gentemot tidigare antagningar och startups från alla delar av världen sökte sig till lilla Helsingborg, som innan kampanjen genomfördes stod i skuggan av Stockholm, Malmö och Göteborg på den svenska startupscenen.

 INTRESSERAD AV NÅGOT LIKNANDE?