#SÅZOURR

Kund: Haribo

Så fick vi, Mindshare och Splay ungdomar att snacka om och köpa Haribos nya sura godis Zourr.

godissucce_haribo_1

UTMANING

Haribo lanserade en ny produktlinje våren 2016 – Zourr. Tidigare hade Haribo inte lyckats nå den yngre publiken tillräckligt väl i sina produktlanseringar. Men med ett nytt, ungdomligt och surt godis var det hög tid!

Målet var att sälja 425 000 Zourr-påsar och fördubbla följarskaran på Instagram.

LÖSNING

Vi sade hej då till gammelmedia och hej till social media och ungdomars nya bff’s, influencers.

Idén var att ge influencers fullständig kreativ frihet med godiset samtidigt som vi skulle skapa och kommunicera lekfullt meme-innehåll till Instagram och Snapchat.

Med budskapet “Det enda som ska vara surt i livet är godis” lät vi unga tipsa oss om vänner som var sura över en småsak, exempelvis att de inte fick godkänt på matteprovet eller hade en dålig hårdag. De kunde bland annat göra det genom att använda våra godis-memes på Instagram eller Snapchat. Gjorde de det skickade vi en gratis påse Zourr till den sura vännen i syfte att göra hen glad. 

Vi lät noggrant utvalda influencers skapa äkta, lekfullt och anpassat innehåll på sju olika plattformar. Med den ständiga hashtaggen #såzourr och med 18 olika material som varierade från nylanserade bumper ads, sketcher, tastings, live Q&As i appar och tävling i social media till egenproducerad förshow med intervjuer och sampling på Guldtuben skapade vi en genuin och aktiverande kampanj där vi gav målgruppen verkligt mervärde. Produkten fick vara hjälte genom hela kampanjen.

RESULTAT

Fantastiska resultat att skryta med:

  • Förshowen genererade 45 000 kommentarer och 2,8 miljoner minuter konsumerades med Haribo i rutan. Det innebär mer än 4 års tittande!
  • Kampanjen fick hela 3500 hashtags från tävlingen på Instagram.
  • CTR ads var 400% bättre än normalt.
  • Haribos Instagramkonto är nu rankat som topp 2 mest engagerande i Sverige i kategorin över 10.000 följare.
  • Antalet följare på Instagram mer än tredubblades (målet var att fördubbla).
  • Haribo växte 9,3% och Zourr sålde 490 000 påsar, vilket var 15% över mål.

INTRESSERAD AV NÅGOT LIKNANDE?