HÖSTUTMANINGEN

Hur säljer man gurkor under en period då ingen vill ha det?

hostutmaningen1

UPPDRAG

Under september månad hade Odlarna.se stor tillgång på gurka men extremt låg efterfrågan. Med anledning av det behövde Odlarna.se sälja betydligt mer gurka än vad de vanligtvis gör. mplusm fick i uppdrag att öka efterfrågan.

1

UTMANINGAR

Den största utmaningen bestod i att på extremt kort tid göra research, sätta en strategi, ta fram en kampanjidé och lansera denna. En annan utmaning var att konsumenter inte brydde sig om gurkor, då det är en produkt man som svensk tar för given. En tredje utmaning var att det inte fanns något nyhetsvärde kopplat till produkten.

FB-1

MÅL

KORTSIKTIGT MÅL. Minska gapet mellan tillgång och efterfrågan genom att genomföra en kampanj som bidrog till ökad försäljning.

LÅNGSIKTIGT MÅL. Hitta ett kreativt, relevant och engagerande sätt att prata om gurkor.

Bild-2

LÖSNING

mplusm tog fram kampanjen Höstutmaningen som kopplade gurkor till den stora juicetrenden som precis hade börjat etablera sig. Genom den skulle vi få målgruppen att efter sommarsemestern utmana sig själva att dricka nyttig juice under hösten.

En stor närvaro på Instagram och Facebook etablerades med mängder av inspiration, recept och en tävling. Utöver det genomfördes bearbetningar mot inflytelserika instagramprofiler samt ett samarbete med författaren, influncern och kostrådgivaren Julia Fors.

Sista-bilden-2

RESULTAT

Odlarna.se sålde mer gurka än vad de någonsin gjort under samma period. Men inte nog med det, de fick mer betalt för gurkan än vad de hade hoppats att de skulle få.

Vidare ansågs kampanjen vara en sådan framgång att Odlarna.se bestämde sig för att låta mplusm genomföra ytterligare tre kampanjer på samma tema under 2016 samt ansvara för deras community management året runt.

INTRESSERAD AV NÅGOT LIKNANDE?