HJÄLP EN GRANNE

Så fick vi tusentals personer att hjälpa sin granne med vårstädningen.

tergent_utmaning

UTMANING

Tergent är ett familjeföretag som står för kunskap och innovation. De utvecklar och marknadsför specialprodukter för jordbruk, grönytor samt villa och trädgård.

Våren 2016 ville företaget uppmärksamma fördelarna med Tercol, en produkt som effektivt tar bort alla former av påväxt, sot och smuts från ytor både inom- och utomhus.

Utmaningarna var flera. Bland annat är det en lågengagemangsprodukt som målgruppen har väldigt låg kännedom om. Att få målgruppen att sprida ett budskap som i princip säger att de behöver göra rent i sin trädgård var dock den största utmaningen.

tergent_losning-2

LÖSNING

mplusm tog fram kampanjen ”Hjälp en granne” tillsammans med produktbudskapet ”Lika rent ute som inne”.

Hjälp en granne lanserades i samband med att alla skulle börja vårstäda sina trädgårdar. I stället för att få målgruppen att säga att de själva behövde göra rent i trädgården vände vi på det. Vi lät målgruppen skicka en liten flaska Tercol tillsammans med ett roligt och personligt brev till en granne som de ansåg behövde det.

På så sätt kunde vi tala om Tercols fördelar till både personen som skickade en flaska och grannen som fick den.

Inom ramen för kampanjen utvecklades närvaron i sociala medier, medie- och infleuncer-bearbetningar genomfördes, en kampanjsida togs fram och 500 roliga och personliga brev skickades ut tillsammans med en liten flaska Tercol.

tergent_losning

RESULTAT

Kampanjmålet nåddes efter två dagar och överträffades med 325%.

  • Story penetration i sociala medier: 830%
  • Ökad räckvidd med 6 058%
  • 7 000+ unika besök till kampanjsidan under 1,5 vecka
  • Målet överträffades med 325%

INTRESSERAD AV NÅGOT LIKNANDE?