GRÖNSAKSMÅLET

Kund: Odlarna.se

Så fick vi barn att äta mer grönsaker.

UTMANING

Åtta av tio barn äter för lite grönsaker. Det ville Odlarna.se ändra på genom att inspirera svenskar att äta mer grönsaker.

LÖSNING

Vi lanserade Grönsaksmålet – en kampanj riktad mot barnfamiljer.

Småbarn ska nämligen äta mycket mer grönsaker än vad de gör. Problemet var att föräldrarna inte visste hur de skulle lyckas med det. Därför bad de om tips och råd i sociala medier, på familjeliv.se och i förälrarmagasin.

Vår idé var att göra filmer med life hack-tips till föräldrar på hur de kunde få sina barn att äta mer grönt. Vi gjorde om favoriter som potatismos och köttbullar. Pannkakor. Våfflor. You name it. Vi spred allt i sociala medier, till influencers och lade upp allt på en kampanjsajt.

RESULTAT

Under september månad var Grönsaksmålets bästa inlägg bättre än KIT Mats bästa inlägg för samma period. Vårt innehåll hade 30% fler delningar, 43% fler visningar och 155% fler kommentarer än KIT Mats. Detta trots att Grönsaksmålet enbart har en bråkdel av KIT Mats antal följare. Anledningen till att det är intressant att jämföra beror på att KIT Mat också delar mat-innehåll (tyvärr för lite grönsaker) och är den aktör i Sverige inom denna nisch med flest följare, mest innehåll och fram till nu mest uppmärksamhet.

  • Den mest sedda videon nådde ut till en halv miljon människor. Bara på Facebook.
  • Det mest kommenterade inlägget på Facebook hade över 1 000 kommentarer och 4 000 reaktioner.
  • Det mest delade inlägget på Facebook hade tusentals delningar.
  • Sociala medie-närvaron växte till nästan 9 000 följare.
  • Totalt nådde vi miljontals föräldrar med våra grönsakstips.
  • Men det bästa av allt var att barn åt mer grönsaker. Det bevisades i delningar och kommentarerna.

INTRESSERAD AV NÅGOT LIKNANDE?