GRÖNSAKSMÅLET

Så fick vi barn att äta mer grönsaker.

UTMANING

Det är viktigt att äta rätt mängd grönsaker. Ändå äter åtta av tio barn för lite grönsaker, enligt Livsmedelsverket. Det ville Odlarna.se, som består av 80 procent av Sveriges gurkodlare, ändra på. Problemet var att föräldrar inte visste hur de skulle få sina barn att äta mer grönsaker. Därför bad de om tips och råd i sociala medier.

LÖSNING

Vi lanserade Grönsaksmålet. Med stöd av bland annat forskning gick idén ut på att identifiera maträtter, fika och sötsaker som barn älskar. Därefter grönifierades och döptes de om. Chokladbollar gjordes gröna och fylldes med grönsaker och blev Hulkenbollar. Pizza blev Dinosauriepizza. Sammanlagt förvandlades 35 barnfavoriter som gjorde succé i social media.

RESULTAT

Vårt eget innehåll med receptvideos exponerades över 12 miljoner gånger bara på Facebook.  220 000 att interagera med innehållet. Inte sällan genom kommentarer som “Detta testar vi i helgen!”, “Vi testar att ge detta till (barnnamn)” följt av en taggning till personens respektive. Andra har kommenterat med bilder på när de gjort recepten. Utöver det har obetalda matinfluencers och receptsajter använt våra recept utan att vi ens bearbetat dem.

  • Antal recept/videos: 35
  • Facebook impressions: Över 12 miljoner
  • Facebookanvändare som interagerat: 220 000
  • Delningar, kommentarer och reaktioner bara på Facebook: 60 000
  • Antal följare: 19 000+
  • Antal minuter målgruppen konsumerat Grönsaksmålets videos bara på Facebook: 1,1 miljoner, vilket är mer än två år.

INTRESSERAD AV NÅGOT LIKNANDE?