Grönsaksmålet

UTMANING

Åtta av tio barn äter för lite grönsaker. Risken är att de fortsätter göra det hela livet.

Det ville Odlarna.se förhindra genom att sprida kunskap om grönsaker till barn – för kunskap kan förändra beteenden.

LÖSNING

Vi lanserade Grönsaksmålet – en skoltävling för alla femteklassare. I stället för att enbart skapa content till social media och redaktionell media, skapade vi ävent content till lärare och elever i form av lektionsmaterial. 

Vi kopplade hela tävlingen till läroplanen, gameifierade tävlingen och utformade lektionsmaterialet på ett sådant sätt att det inte bara blev en tävling – utan även gav eleverna kunskap de har nytta av resten av livet.

RESULTAT

  • 7 000 femteklassare anmälde sig till Grönsaksmålet.
  • Elever åt mer grönsaker redan i skolans matsal.
  • Vi nådde fyra miljoner i enbart förtjänad redaktionell media.
  • Medier som Lilla aktuellt och SVT Rapport rapporterade om Odlarna.se och Grönsaksmålet.
  • Kampanjen nominerades i Spinn 2018, tävlingen som utmärker och belönar Sveriges skarpaste byråer och bästa pr-insatser.

INTRESSERAD AV NÅGOT LIKNANDE?

Kommentera