GODISSUCCÉ I SOCIALA MEDIER

Hur skapar man en av Sveriges mest framgångsrika närvaro i sociala medier?

godissucce_haribo_1

UPPDRAG

Haribo hade kämpat med sin närvaro i sociala medier. Antalet följare var få och engagemanget lågt, medan deras konkurrenter sedan länge hadebyggt upp en stabil närvaro.

Haribo behövde därför hjälp med community management, med allt vad det innebär.

godissucce_utmaning

UTMANINGAR

Utmaningarna var flera. Bland annat arbetade Haribo enbart med Facebook, där de hade 1 800 följare. Engagemanget var nära noll samtidigt som varumärket vid tiden var relativt okänt i Sverige, åtminstone jämfört med konkurrenterna. Utöver det var budgeten för köpt utrymme i sociala medier i princip obefintlig. Detta trots att Facebook hade lanserat sin nya algoritm.

MÅL

mplusm skulle öka antalet följare på Facebook från 1 800 till 20 000 de första sju månaderna, utan någon form av köpt räckvidd, köpta följare eller köpt engagemang.

Engagemangsnivån skulle åtminstone vara den samma som konkurrenternas, även om de hade en budget för ökat engagemang.

Vidare skulle en närvaro etableras på Instagram, där målgruppen var unga och tonåringar. Antalet följare skulle nå 10 000 stycken inom 12 månader. Sist, men inte minst, skulle målgruppen testa Haribos produkter.

LÖSNING

mplusm tog fram en strategi och ett kommunikationskoncept för sociala medier. Vi ansvarade de för allt från idé till färdigt innehåll och community management. En provsmakningsapplikation utvecklades och lanserades likväl som att mplusm ansvarade för att ta fram ett antal produktlanseringskampanjer för sociala medier, vilket skulle bidra till att nå målen.

RESULTAT

  • 10 000 följare på Instagram nåddes efter ett kvartal.
  • 21 000 följare på Facebook nåddes efter sju månader.
  • 40 000+ följare på Facebook i dag.
  • 14 000+ följare på Instagram i dag.
  • Haribos närvaro på Instagram har blivit utsett till den näst bästa i Sverige. Källa: Dagens media.
  • Haribo har Sveriges tredje mest framgångsrika instagramkonto i Sverige. Källa: Dagens media.
  • Haribo har fler följare än alla konkurrenter på Instagram.
  • Haribo har högst engagemang i branschen, både på Facebook och på Instagram.

 INTRESSERAD AV NÅGOT LIKNANDE?