Det bästa ett företag gjort för sin kund. Någonsin.

Att besvara och hantera kommentarer och inkommande frågor i sociala medier är något många företag och organisationer kunde gjort bättre, om ni frågar oss. Alldeles för många använder sig av standardsvar som varken gör kunden gladare eller att företaget tjänar något på det.

 

Vi sköter Haribos hela närvaro i sociala medier, med allt från strategi till genomförande och svar på kommentarer och inkommande frågor. Med detta blogginlägg vill vi visa på den möjlighet som finns i att besvara kommentarer och inkommande frågor på ett målgrupps- och situationsanpassat sätt. För då kan även ni bli utsedda till att ha gjort något som räknas som ”Det bästa ett företag gjort för sin kund någonsin”, eller ”…det bästa på internet just nu.”, precis som Haribo blev tack vare mplusm.

 

Det hela började med att Patrik Bolmsten fick problem med att öppna sin godispåse från Haribo. Då skrev han det här till Haribo på Facebook.

Bild 1

 

Vi besvarade kommentaren snabbt, med en tonalitet vi kände passade Patrik. Resultatet av det är i dagsläget att omkring 900 personer har gilla-markerat svaret.

Bild 2

 

Patrik hade dock valt ett annat sätt att öppna sin påse Nappar, vilket han självklart visade oss.

Bild 3

Då var vi tvungna att rycka ut och med glimten i ögat påtala att Patrik ska vara försiktig när det kommer till att använda knivar. Ett svar som i skrivande stund genererat över 800 gilla-markeringar.

Bild 4

 

För att förbättra Patriks situation inför framtiden kände vi oss tvungna att spela in en kort instruktionsfilm, även denna väldigt målgruppsanpassad. Kommentaren med filmen har i dag omkring 650 gilla-markeringar och en mängd hyllande kommentarer.

Bild 5

 

Här är filmen som laddades upp i kommentaren.

Sättet vi hanterade frågan på resulterade bland annat i:

  • Över 7 400 gilla-markeringar
  • Över 600 kommentarer
  • Omkring 200 delningar
  • Att fyra medier (Expressen/Omtalat, Nyheter24, Finkammat och Newzblab) skrev artiklar om det.
  • Expressens artikel har i dagsläget delats omkring 3 000 gånger.
  • Nyheter24:s artikel har i dagsläget över 400 reaktioner.
  • Dygnet efter Expressen publicerade artikeln var den av av Sveriges mest delade, enligt socialanyheter.se.
  • Haribo ansågs enligt tidningar ge ”sköna svar”.
  • Händelsen rapporterades som ”det bästa på internet just nu” av Nyheter24.
  • Bland kommentarerna kunde man läsa ”Seriöst det bästa jag sett ett företag göra för sin kund någonsin…”


Kommentarer

Kommentarer 2

 

Mediegenomslag

Kommentera